Al-Mubarak Palace or Al-Mawarq


Al-Mubarak Palace or Al-Mawarq -
 One of the most beautiful palaces of Andalusia, and one of the most beautiful examples of mixing Arab-Islamic architecture with Gothic architecture. This palace is considered a living witness to Ali.
 Location: It was originally a fortress built by the Muslims in Seville
 The founder: It was mentioned that the first person who started building this palace was the Caliph Abd al-Rahman al-Nasir for the religion of God, then al-Mu'tamid ibn Abbad developed the blessed palace, adding to it columns and constructions brought from the city of Zahraa in Córdoba, and the palace was rich in his reign with poets, writers and musicians, and later it was transformed by Pedro the First  And other Castile kings to the modern palace of Seville

 The importance of this palace is because it gives a clear picture of the most famous periods of Muslim rule in Andalusia
 It is also a living witness to the amalgamation that took place between the elements of Islamic and Gothic architecture

 It is difficult to determine the nature of the governance shortcomings in Seville during the reign of the Banu Abbad, as there are very few written texts about that, and the urban developments carried out by the Almoravids, the Almohads, and later the Christians led to the blanketing of most of the features of devotional architecture.  Nevertheless, poems dating back to the Banu Abbad era suggest that they took an interest in designing palaces with their height, in order to be overlooking the Wadi Kabir River.  The well-known palaces of Banu Abbad included the palaces of Al-Mubarak, Al-Makram, Al-Zahi, Al-Zahir, Al-Waheed and Al-Taj.  Some researchers believe that the gardens and ponds of Al Zahi Palace may have been related to Al Mubarak's palace, so that both formed one large palace.  Perhaps many of the other palaces of Bani Abbad were connected to them, forming a large grouping of palaces
 قصر المبارك أو المورق :- 
واحد من اجمل قصور الأندلس ومن أجمل الأمثلة علي اختلاط العمارة العربية الإسلامية بالعمارة القوطية يعتبر هذا القصر شاهد حي علي واحده من  ازهي فترات الحكم الإسلامي هي فترة حكم بني عباد ملوك مملكة إشبيلية 
موقع :  كان في الأصل حصناً بناه المسلمون في إشبيلية
المؤسس: ذكر أن أول من بدأت في بناء هذا القصر الخليفة عبدالرحمن الناصر لدين الله ، ثم طوَّر المعتمد بن عباد قصر المبارك، فأضاف إليه أعمدة وإنشاءات جُلِبَت من مدينة الزهراء بقرطبة، وزخر القصر في عهده بالشعراء والأدباء والموسيقيّين، ثم تحول لاحقاً على يد بيدرو الأول وملوك قشتالة الآخرين إلى قصر إشبيلية الحديث

ترجع أهمية ذلك القصر في أنه يعطي صورة واضحة لأزهي فترات حكم المسلمين في الأندلس 
كما أنه شاهد حي علي الإندماج الذي حدث ما بين عناصر العمارة الإسلامية والعمارة القوطية 

من الصعب تحديد طبيعة قصور الحكم في إشبيلية خلال عهد بني عبَّاد، إذ إنَّ النصوص المكتوبة حول ذلك قليلة جداً، وقد أدَّت التطويرات العمرانية التي قام بها المرابطون والموحدون ثم المسيحيون فيما بعد إلى دثر معظم معالم العمارة العبَّادية. رغم ذلك، توحي الأشعار التي تعود إلى حقبة بني عبَّاد بأنهم اهتمُّوا في تصميم القصور بارتفاعها، لكي تكون مطلَّة على نهر الوادي الكبير. شملت قصور بني عبَّاد المعروفة قصور المبارك والمكرم والزاهي والزاهر والوحيد والتاج. يعتقد بعض الباحثين أن حدائق وبرك قصر الزاهي ربما كانت مرتبطةً بقصر المبارك، بحيث أنَّ كليهما شكَّلا قصراً واحداً كبيراً. ولعلَّ العديد من قصور بني عبَّاد الأخرى كانت مرتبطة بهما لتشكِّل تجمعاً كبيراً من القصور

Post a Comment

0 Comments